Monday, March 19, 2007

Suatu Malam Di Lorong Haji Taib

Sepanjang dua tahun aku di bandar metropolitan KL ni, banyak perkara yang sudah aku belajar..bermacam-macam ragam manusia telah aku jumpa. Semuanya mengajar aku erti kematangan dan mengenali liku-liku hidup seorang manusia...


Malam ni, selepas balik dari UiTM jumpa kawan aku, lebih kurang pukul 12 tengah malam,aku bersama 3 orang kawan aku yang lain bercadang meronda Lorong Haji Taib. Petang tadi aku lepak di bilik kawan aku, dan aku terbaca buku mestika tentang pelacuran dan kebanjiran 'bapuk' di Lorong Haji Taib. Betulkah?? so, kitorang pun ke sana malam ni.

Sesampainya di sana, memang benar seperti yang di sangka...Fuhh, berlambak-lambak 'bapuk' yang kitorang jumpa. Kebanyakannya sedang menunggu pelanggan di kaki lima bangunan kedai. Tak puas hati tengok dari jauh, kitorang parking kereta...lalu berjalan kaki ramai-ramai meronda kawasan Lorong Haji Taib. Kebanyakkan yang kitorang jumpa adalah 'bapuk2' dari kalangan orang melayu...Masya-Allah..apa nak jadi ngan diorang ni...

"Bang, gadis umur 15 dan 16 tahun hanya RM20 jer bang...murah2..Jom la bang. Abang ikut saya dan tengok sendiri...RM20 jer " satu suara menyapa dari arah belakang kami. Huh, terkejut kitorang..."takpe la bang, kitorang nak jalan2 jer...", kawan aku menjawab. "bang, gadis ni bang...umur baru 15, 16 tahun..RM20 jer bang...", orang lelaki itu terus memujuk. Malas nak layan, kitorang terus blah ke tempat lain. Dalam fikiran aku" mungkin itu yang di panggil bapak ayam kot...tak pun agen diorang".


Kami terus berjalan dan melintasi sekumpulan 'bapuk'. "Fewwittt...", bapuk2 itu bersiul untuk menarik perhatian kitorang. " Abang, datang la sini bang...murah jer bang.."terdengar suara sorang bapuk tu berkata. Kami lihat diorang...Perrrghh, sebijik macam pompuan. Cantik pulak tu..kalau tak tengok dengan baik, mungkin kitorang dah anggap diorang tu pompuan. Kenapalah diorang tu jadik mcm ni...kesian diorang.

Sepanjang perjalanan itu, kitorang dapat saksikan bagaimana beberapa orang yg bermotosikal menempah bapuk2 itu. Kami jugak nampak seorang lelaki india dengan bapuk indianya menaiki sebuah rumah tumpangan...semestinya untuk "projek". Aku juga dapat saksikan dua orang gadis Indon diheret oleh dua orang lelaki India...Masya-Allah...

Hampir satu jam kami memerhatikan gelagat manusia di depan mata, kami terus bertolak balik ke UM. Benarlah seperti yang dikatakan...manusia zaman sekarang dah tak tahu dosa pahala lagi. Kenapa mereka sanggup melakukan perkara itu? hanya kerana keseronokan dunia yang sementara ini, mereka hanyut...hanyut di bawa oleh arus dosa dan laknat Allah..Nauzubillah..

Bukakanlah pintu hati meraka Ya Allah...bantulah orang2 yang seagama dengan aku itu Ya Allah...semoga mereka kembali ke pangkal jalan. Dan, yang pastinya...jagalah iman aku yang senipis bawang ini Ya Allah... supaya tidak turut hanyut oleh keasyikan dunia yang fana ini. Amin ya rabbal a'lamin..

7 comments:

-NAS- said...

wah.. dah pandai eh??
Din2..

Anonymous said...

fuck u la melayu kampung poyo
nak berdakwah tapi ko layan gak
fucking hypocrite !!!
nasihat bebaloi : jangan jadi melayu typical

hajimas said...

Abang Nordin Mat Top tolong Ledakkan Bom kan Lorong Maksiat Nih Buat apa kat negara orang Negara sendiri pon banyak maksiat
meh lah Bomkan mereka> Itu saja obatnya orang-orang terlaknat itu.

Anonymous said...

fuck u la anonymous...ko dah sengal ..asal ape masalah ko klu org lain nak wat baik...berdakwah tapi layan gak lebih baik dari layan saja tp x berdakwah..ape punye sengal la ko ni..bodo

Anonymous said...

din beramboi...teruskan ko punya cara..gua sokong...ko jangan layan orangx2 yang nama je islam tp perangai macam yahudi..dengki x tentu pasal ...

Anonymous said...

fuck u la anonymous
fuck pondan
pergi mampos

Anonymous said...

kamu mahu negara kita tercemar ke? fikir dulu sebelum cakap.periksa dulu sebelum makan.kamu tak ingat jasa dan pengorbanan pejuang kita yang telah gugur di medan pertempuran.dia berdakwah untuk kebaikan kita semua.kamu yang tak sedar.kalau dengki jgn cakap di sini. cakap depan2.kalau adik perempuan atau kakak perempuan kamu kerja cam tu.apa kamu rasa?tentulah kamu malukan.tiap-tiap hari kena ejek.macam tu juga gan negara kita.tiap-tiap hari kena ejek.kita tak malu.tapi org yang berkaitan yang malu.sekarang semakin ramai pelancong datang melawat negara kita.kamu malu tak jika mereka nampak 'bapuk' berkeliaran dan tanya dgn kamu apahal mereka jadi macam tu.jadi hormatlah negara dan hormat dgn org juga.