Tuesday, March 27, 2007

Maulidur Rasul Peringkat UM

Assalamualaikum...

Skang aku baru siapkan handbill, poster dan design banner untuk sambutan Maulidurrasul peringkat UM nanti. Handbill dan poster2 ni akan diserahkan pada HEP untuk disahkan dan seterusnya diagihkan pada semua kolej. Maulidurrasul peringkat UM akan diadakan pada 31/03/07 bersamaan 12 Rabi'ul Awal 1428H.

Rasulullah...pengorbananmu sangat besar...tanpa engkau, bagaimanalah aku hari ini... Dapatkah aku hidayah dari Ilahi?? Pengorbanan mu untuk umat ini sangat besar... Bermula dengan dakwah seorang diri, dipukul, diejek, diancam untuk dibunuh...engkau tetap dengan dakwah mu. Pernah engkau diberi pilihan samada dengan harta yang banyak, atau gadis2 yang cantik atau menjadi penguasa Mekah semata-mata supaya engkau menghentikan dakwahmu, engkau menolaknya... Mafhum hadis, Nabi bersabda: "Jikalau bulan diletak di tangan kiriku dan matahari di sebelah tangan kananku, tidak akan aku tinggalkan dakwah ini....aku tetap akan berdakwah sehingga agama ini menang atau aku akan mati!!".

Aku berharap kita semua akan sama-sama meraikan maulidur rasul nanti. Kalau hari kemerdekaan, ramai jer yang dapat pergi Stadium Merdeka, KLCC, Times Square untuk menyambutnya...sehingga tak kenal dunia. Penuh dengan maksiat....bercampur gaul dengan bukan mahram...tetiba, datangnya Maulidurrasul, kita lupakan...masya-Allah..

Membesarkan Maulidurrasul samalah seperti kita membesarkan Islam kerana Rasulullah (s.a.w) umpama simbol bagi agama Islam. Imam Mutawalli Sha'rawi telah menuli didalam kitab beliau, Ma'idat al-Fikr al-Islamiyya (ms. 295),"Jika setiap kejadian yang tidak bernyawa sekalipun, bergembira dengan kelahiran baginda (s.a.w) dan semua tumbuh-tumbuhan pun bergembira malahan semua binatang pun bergembira dan semua malaikat pun bergembira dan semua jinn Islam bergembira diatas kelahiran baginda (s.a.w), kenapa kamu menghalang kami daripada bergembira dengan kelahiran baginda (s.a.w)?"



Sama-samalah kita banyakkan selawat ke atas Nabi..berselawat keatas Nabi merupakan sesuatu yang dituntut oleh Allah S.W.T sebagaimana dalam firmanNya :" sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas Nabi, wahai orang2 yang beriman !! berselawatlah kamu dan berilah salam ke atasnya". (Al-Ahzab : 56)

No comments: